بررسی تطبیقی نحوه خصوصی سازی شرکتهای پست و ارائه مدل اجرایی در کشور

تعداد بازدید:۲۲

خلاصه طرح

برای اکثر کشورها خدمات پستی شایعترین وسیله ارتباطی است. در برخی کشورها، خدمات پستی ارائه شده توسط دولت تنها طریق ارتباطی برای کل جمعیت و مهمترین وسیله ارتباطی برای تجارت و کسب و کار است. خدمات پستی در کشورهای صنعتی یک موتور اقتصادی و توسعه اجتماعی است که یک نقش مهم در بسط خدمات بانکداری، حمل و نقل، خرده فروشی، صنعت نشر و انواع دیگری از فعالیتهای مربوط به کسب و کار و زندگی مردم دارد. بنابراین، خدمات پستی جزیی از زندگی روزانه مردم در سرتاسر جهان است. اکثر کشورهای جهان، تأثیر تغییرات بوجود آمده در فضای فعالیت خویش را احساس کرده اند و نوسازی بخش پست به مرور زمان به یک حرکت بین المللی عمده تبدیل می شود. رهبران سیاسی، کارمندان دولت، متصدیان بخش پست، استفاده کنندگان عمده پست و محققین به مرور زمان در حال طراحی رویکردی جدید به سیاستهای پستی ملی هستند. پژوهش حاضر، یک پژوهش تطبیقی است. در این پژوهش، اصلاحات پستی صورت گرفته در کشورهای مختلف را که به منظور بهبود ساختار این بخش و خصوصی سازی آن انجام گرفته مورد بررسی قرار داده و سپس با بررسی وضعیت موجود نظام پستی در کشور ایران به بررسی الگو و رویکرد مناسب خصوصی¬سازی این بخش در کشور پرداخته‌ایم.

کلیدواژه‌ها: پژوهش پست خصوصی سازی مدل اجرایی